Fra et juridisk perspektiv.
"Jeg" er en advokat som har fått laget meg en nettside. Det skal hjelpe klienter til å få hjelp på nett. Juridisk bistand online. Kriterier som jeg legger stor vekt på er da:
- Den skal være estetisk fin å se på.
- Den skal være oversiktelig og proff.
- Den skal være tilgjengelig for absolutt alle. (meget viktig)
det at den skal være fin å se på og se proff ut, har mye å gjøre med at inntrykket skal være godt fra første stund. at man får en tillitsfølelse når man ser siden, og klikker seg videre til hjelpen.
Tilgjengelighet kan man ikke presisere ofte nok at det er viktig. nettsiden bør være tilgjengelig på norsk, samisk samt på engelsk. Da har vi dekt det meste av det tenkte klientomerådet vårt. Og vi skal heller ikke glemme svaksynte og blinde. Da kan vi lage en side som leser opp aktuelle saker og nyheter, samt telefonnummer og mailadresser. forkorteleser skal vi unngå å bruker i for stort omfang.
Jeg viser til denne nettsiden Advokaten hjelper deg
den vekker tililtsfølelsen og oser av professjonalisme. men den kunne godt vært tilgjengelig på flere språk, for eksempel samisk og engelsk.
Tilgjengelighet er meget viktig for en god nettside, og det er enda viktigere for folk som ikke har lik forutsetninger som alle andre. de med for eksempel hørselsvansker og synsvansker.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
Flott at du har skrevet om temaet tilgjengelighet - som den første og foreløpig eneste ;-)
Å skrive om dette fra et juridisk perspektiv bør ta utgangspunkt i om det finnes lover som regulerer hvorvidt nettsteder skal være tilgjengelige for alle.
Når du går løs på temaet er det viktig at du har klart for deg at tilgjengelighet ikke i første omgang handler om språk, men om personer med nedsatt funksjonsevne, eldre og personer med ulik teknologi.
Legg inn en kommentar